Kvarteto Point of Few vydává album Peripheral People

Kapela Point of Few, která kombinuje elektronickou hudbu a pop se současným jazzem, vydala 29. listopadu na labelu Bivak Records spojeném s festivalem JazzFestBrno album nazvané Peripheral People. Kvarteto se předloni uvedlo kritikou velmi příznivě přijatou deskou Open to Closeness, na které hostoval i klávesista Jason Lindner. Na nové desce spolupracují s britskými producenty Eddie Stevensem (Moloko, Jana Kirschner, Druhá tráva, Marie Puttnerová, Korben Dallas ad.) a Robinem Mullarkeym, který hraje na baskytaru s hvězdami, jako jsou Jacob Collier, Jordan Rakei, Laura Mvula nebo Quincy Jones. Jinak instrumentální kapela si na desku přizvala do dvou skladeb americkou zpěvačku Allison Wheeler, v jedné skladbě pak hostuje známý český elektronický umělec Aid Kid. Album Peripheral People tak nabídne ještě větší nadžánrovost, výrazný vliv elektroniky a písničkovost. Nahrávka je k poslechu zde, poutají na ni videoklipy Space Cowboy a titulní Peripheral People.

 „Album je pojmenováno po titulní skladbě, kterou jsem pro její atmosféru věnoval lidem, kteří jsou v metaforickém smyslu na okraji pozornosti světa,“ říká k názvu alba kytarista, skladatel a kapelník Pointů Radim Přidal. „My sami žijeme a tvoříme mimo hlavní kulturní centra a jsme tak trochu peripheral people,“ dodává.

Po husarském kousku z minulého alba, kdy se Pointům podařilo získat na album jako hosta klávesistu z kapely Davida Bowieho, Jasona Lindnera, přicházejí opět s hvězdnou mezinárodní spoluprací – většinu skladeb smíchal britský producent Eddie Stevens, kterého v Česku můžete znát z alb jeho životní partnerky Jany Kirschner, ale také z cenami ověnčených nahrávek Druhé trávy, Marie Puttnerové, nebo shoegazových Manon Meurt. Je to ale také multiinstrumentalista, nadžánrový skladatel a aranžér, který spolupracoval se Zero7, Moloko, Róisín Murphy nebo Freak Power. O mix dvou tracků se pak postaral londýnský baskytarista a producent Robin Mullarkey, kterého můžete vídat na pódiích s Jacobem Collierem, Jordanem Rakeiem, Laurou Mvulou, spolupracoval dokonce s Quincy Jonesem. Masteringu se ujal Darius van Helfteren v Amsterdamu. V tomto mezinárodním týmu vytvořili velký zvuk s přesahem do elektronické hudby.

Žánrové hranice kapela smazává i v hudbě samotné. V titulním tracku alba, Peripheral People, například absencí typického jazzového sóla. Ve skladbě A Random Passerby se najednou objeví něžný hlas americké zpěvačky Allison Wheeler, která melodii Radima Přidala otextovala, a vyznívá místy až dream-popově. Závěr alba patři elektronice - ve skladbě Indeed Beat hostuje známý český elektronický umělec Aid Kid a celý track proplouvá vodami experimentální živě hrané elektroniky, kterou mixem geniálně vyladil Eddie Stevens. Ve skladbě Mellow Massive zaplují do vod newyorské scény a free-jazzu, balada Radiostar zase může připomenout Přidalovy kytarové vzory Bill Frisella a Juliana Lage.

Eddie Stevens k albu napsal: „Každá práce je nová zkušenost a tato nebyla výjimkou: Radim mě postavil před úkol ponořit se do bezchybných nahrávek kapely a extrahovat, rozšiřovat, spojovat, otesávat a zneužívat jednotlivé zvukové stopy, a pak je znovu skládat dohromady, šlo o tzv. „totální mixování“. A byla to radost: špičková muzikantská úroveň doplněná odvážnými nápady na pomezí současného jazzu a některých okrajovějších alternativních stylů, jako jsou griddlewave, troonk, backstep, fusion, phusion, post-nujazz, breakbroke, londýnský scéna… Vše vzniká za pochodu během procesu mixování, vlastně, stejně tak, jako tvoří hudbu tito hudebníci. Takhle vznikají nové žánry, chápete? Práce na projektu, který si klade za svou osobní výzvu proniknout na někdy nepohodlnou a neprobádanou půdu, je můj šálek kávy, a když jsem pracoval na tomto albu, velmi jsem cítil její opojné a stimulující aroma.“

Titulní track Peripheral People vychází z Přidalových kořenů v klasické kytaře a je hudebně postaven na harmonii a vedení hlasů, které společně s výpravnou melodií vytváří mimořádně naléhavou atmosféru. Allison Wheeler svým hlasem obohatila také skladbu Nashville Song, opět ze skladatelské dílny Radima Přidala, jejíž melodie a harmonie je inspirována Patem Methenym. Wheeler zde vokalizuje melodii bez textu a následně se předvede jako mimořádně citlivá improvizátorka ve společném sóle se saxofonistou Petrem Smékalem. Speed of the World je epický, až soundtrackový kus, který by se dal označit za typický zvuk Point of Few. Album uzavírá skladba Guest List, která byla vytvořená jako skeč, nabízející prostor pro producentskou práci Eddieho Stevense. Ten ji využil bohatě – výsledkem je elektronický, pozitivní, až taneční track, který by svým beatem mohl potěšit i příznivce housu.

Kapela fungující od roku 2019 klade velký důraz na vizuální ztvárnění své hudby, kterou sami její členové často popisují jako soundtracky k zatím neexistujícím filmům. Rok po svém založení se Pointi představili publiku prostřednictvím video EP pěti živých sessions, k debutovému albu pak natočili dva velmi neobvyklé videoklipy, jeden hraný, druhý abstraktní. I k tomuto albu vznikly dva originální videoklipy, natočené v surreálných prostorách bývalé vysoké pece v Dolní oblasti Vítkovice v Ostravě, jeden z nich dokonce jako live session se zvukem natočeným přímo na místě.

Album vychází 29. 11. na labelu Bivak Records a pokřtěno bude 2. 12. 2024 v Brně v Kabinetu múz, 5. 12. pak v Ostravě v klubu Dock. Album bylo vyrobeno s finanční podporou Moravskoslezského kraje a OSA.